Generation Z kommer: ”Det har aldrig været vigtigere for danske virksomheder at opføre sig ordentligt”

Udgivet 4. december 2024

Læs på 3 Minutter

Få et professionelt bud på hvad danske virksomheder kan og bør gøre for at tilpasse sig en ny og markant anderledes gruppe af medarbejdere: Generation Z.

Er det forkælet, når en ung medarbejder melder sig syg på arbejdet på grund af kærestesorger eller dårligt humør? Eller er det i højere grad befriende og udviklende for arbejdspladsen, når en ung medarbejder udfordrer indgroede rutiner og stiller krav om meningsfuldhed?

Den såkaldte generation Z er blevet kaldt alt fra dovne problembørn til pionerer for en modernisering af dansk erhvervsliv. Vi har søgt efter nuancerne hos Ann Forup Helmich, ledelseskonsulent med speciale i hvordan virksomheder bedst muligt tilpasser sig generation Z. Hun peger på, at generation Z indeholder kvaliteter så særlige, at de vil være interessante for de fleste virksomheder med ambitioner om at udvikle sig i nye retninger og forblive relevante.

”På et arbejdsmarked med en voldsomt accelererende teknologisk udvikling og nogle helt nye værdisæt i forhold til, hvad der er acceptabel adfærd på arbejdspladsen, er der i udpræget grad brug for generation Z. For virksomhederne handler det meget mere om at tilpasse sig nye krav og forventninger, end om de unge medarbejdere er værd at satse på. Tænk på, at generation Z kommer til at udgøre 30 procent af arbejdsstyrken i 2030,” siger Ann Forup Helmich, der definerer generation Z som personer født imellem midten af 1990’erne og begyndelsen af 2010’erne.


Internettet i lommen på godt og ondt

Ledelseskonsulenten understreger dog også, at de unge fra generation Z kan være en mundfuld at lede, netop fordi de er så markant anderledes i forhold til andre generationer. På plussiden er de kendetegnet ved at være vokset op med Internettet, hvilket har givet dem nogle meget stærke teknologiske færdigheder. Men et ungdomsliv hvor fejl og det at blive voksen er blevet udstillet på sociale medier, har også været med til at gøre generation Z mere skrøbelig end andre generationer.
”Der er en enormt spændende dualitet i generation Z, der på den ene side er mere usikre og mere skrøbelige af sind end andre generationer. Ikke mindst fordi de har levet hele deres liv i en perfekthedskultur og en sammenligningskultur på især sociale medier. På den anden side stiller de nogle helt andre krav, end vi andre gjorde, da vi trådte ind på arbejdsmarkedet. Det er ikke unormalt for generation Z at gå i offensiven i en jobsamtale og stille spørgsmål til, hvilke karrieremuligheder det pågældende job kan føre til. Vi andre klappede bare hælene sammen og gjorde, som der blev sagt,” siger Ann Forup Helmich.


Mix af ung og gammel kan være magisk

Men hvad gør man så, hvis man som leder er indstillet på at rumme unge fra generation Z? Ifølge Ann Forup Helmich handler det især om at være en autentisk leder – og om at være sit ansvar bevidst i en verden, hvor klima og miljø får stadigt større opmærksomhed.

Tænk på, at generation Z kommer til at udgøre 30 procent af arbejdsstyrken i 2030

”Det korte svar er, at det aldrig har været vigtigere for danske virksomheder at opføre sig ordentligt. Både over for medarbejdere og for resten af verden. Især i forhold til miljøet. De unge søger ægthed og meningsfuldhed, hvilket jo er rigtig positive værdier. Det kan vi andre i høj grad lære noget af. De forventer også, at virksomheder opfører sig ansvarligt både socialt og i forhold til klimaet. Så for virksomhederne handler det om at få værdier og positive aftryk på verden frem i lyset. Employer branding bliver kun vigtigere,” siger hun.

”Noget af det, jeg oplever allermest ude i virksomhederne, er at partnerskaber mellem de unge og de lidt ældre medarbejdere kan være helt magiske. De unge kommer med energi, kreativitet og især stor teknologisk viden. Tilsat de ældre kollegers struktur og erfaring kan det samarbejde blive meget spændende. Nogle ser et kæmpe clash – jeg ser snarere nogle helt enorme muligheder,” siger Ann Forup Helmich.


3 gode råd fra Ann Forup Helmichs til virksomheder, der gerne vil rumme generation Z

1. Accepter at din hidtidige ledelsesstil sandsynligvis ikke slår til: Generation Z forventer kærlig ledelse og har fokus på et fleksibelt arbejdsliv og work life-balance. De vil tales til og lyttes til. Den slags kræver tid.

2. Opfør dig ordentligt – både indadtil og udadtil. Over for medarbejderne og over for resten af verden. Det gør employer branding mere og mere vigtigt.

3. Vær autentisk: Det handler ikke om at tilpasse sig generation Z for enhver pris. De unge er vokset op med manipulation og fake news og kan lugte bullshit fra lang afstand.

Vil du vide mere?
  • Ann Forup Helmich er indehaver af Forup Helmich & Associates og ledelseskonsulent med mangeårig erfaring inden for rådgivning om ledelse af personer fra generation Z. Se Ann profil på LinkedIn her.
  • Bliv klogere på generationerne i denne artikel på Videnskab.dk 

Tilmeld dig Makios nyhedsbrev for virksomheder

Vores nyheder er håndplukket til dig, som arbejder med HR eller er leder. Du får inspiration og viden inden for HR, ledelse, karriere og et bæredygtigt arbejdsliv.

Når du tilmelder dig Makios nyhedsbrev via e-mail får du viden, konkrete råd og inspiration om HR, karriere, ledelse, et bæredygtigt arbejdsliv samt invitationer til events. Du vil også modtage information om vores ydelser, og du kan til enhver tid framelde dig igen. Læs, hvordan vi behandler dine oplysninger her.

Ræk ud og hør, hvordan vi kan hjælpe jeres virksomhed

Hvis du er i tvivl om noget, så tøv ikke med at ringe til os på 8874 4912

Kontakt os

Ja tak - Jeg er blevet tildelt et forløb og vil gerne høre mere

Ja tak - jeg vil gerne høre mere